O
książce
Wstęp
Recenzje
Fragmenty
Ilustracje
Zamówienia
Powrót
do str.gł.
|
Język, jakim się posługujemy,
funkcjonuje jako wielki zbiór
pojęć, których używamy, gdy chcemy przekazać swe myśli.
Podobnie
jak każdy język, tak i język symboli żyje dzięki napięciu między tym,
co wyraża, a tym, do czego się to
odnosi. Jednakże,
podczas gdy słowa
są jedynie swego rodzaju
dźwiękowymi abstrakcjami,
przyporządkowanymi
umownie
pewnym
przedmiotom (lub czynnościom),
które
mamy na myśli, to symbol
wiąże
możliwie
najściślej
to, co wyraża, z tym, do czego się
odnosi. Czasami – przede wszystkim w mityczno-magicznym widzeniu świata
– więź tę odczuwa się tak ściśle,
że jest równoznaczna tożsamości. Toteż
szereg wyobrażeń,
przez nas wciąż odczuwanych
jedynie w kategorii symboli,
pierwotnie rozumiano i odczuwano
jako bezpośrednie manifestacje różnych (np. trudno dostępnych)
aspektów rzeczywistości – i
tak Słońce nie było symbolem boskiej
światłości, lecz samo było żyjącym bóstwem,
wąż nie był symbolem zła, lecz był wcielonym złem,
czerwień zaś nie była tylko symbolem życia, lecz była
samą siłą
życia. Dlatego też współcześnie, badając te zjawiska,
rzadko można wyraźnie wytyczyć granice
między wyobrażeniami mitycznymi, czy
magicznymi a myśleniem symbolicznym.
Cechą
charakterystyczną symbolu jako nosiciela znaczenia
jest jego wyraźna
wieloznaczność, która – jak się
często zdarza –
może
iść na tyle daleko,
że wręcz przeciwstawne znaczenia
bywają wyrażane przez jeden
symbol.
Podczas gdy wieloznaczność wypowiadanych lub pisanych
pojęć
językowych możemy złagodzić
przez przydanie
dalszych pojęć
lub
poprzez
umiejętne kształtowanie porządku
zdania (a nawet jego melodię),
to wieloznaczność (lub
jednoznaczność – zależnie od intencji)
symbolu
możemy za każdym razem osiągnąć w
dalece niezadowalającej mierze – pełnia
wymowy
symbolicznego obrazu pozostaje ostatecznie niewyrażalna, zastrzeżona
wewnętrznemu oglądowi –
całkowicie indywidualnej interpretacji.
Z obu wspomnianymi
trudnościami spotyka się każdy, kto
podejmuje trud badania i opisu, prób
definiowania znaczeń
symboli.
W niniejszym
tomiku
stanął ponadto w szczególny sposób
problemem wyboru,
jako że podejmując
próbę podania na małej
przestrzeni informacji o symbolach z licznych kręgów kulturowych,
przytaczamy
tu przede wszystkim takie symbole, których współcześni mieszkańcy
naszego obszaru kulturowego są
jeszcze świadomi, lub którym są bliskie. Pojęcie
symbolu
rozumiemy przy tym dosyć szeroko, jakkolwiek alegoriami i znakami z
braku miejsca właściwie nie mogliśmy się zająć. Uwzględniliśmy przede
wszystkim starożytne
wyobrażenia symboliczne, które u różnych ludów,
często przez całe tysiąclecia,
były żywe lub
nawet obecnie
takie
pozostają (dlatego
z reguły jako źródło podajemy
nie starożytne
Chiny,
czy
starożytny
Egipt, lecz
Chiny
czy
Egipt).
Przywołujemy
też niekiedy przypominające
symbole wyobrażenia obrazowe, które żyją w naszej świadomości
– np. w postaci zwrotów bądź wyrażeń
mowy
potocznej; uwzględniliśmy
również
rozmaite
przesądne spekulacje, które często
zasadzają się na myśleniu symbolicznym.
Sporo
miejsca przeznaczamy na bliskie
myśleniu mitycznemu obrazowe interpretacje świata (np. kosmogoniczne lub
alchemiczne). W mniejszej mierze
zajmujemy
się natomiast postaciami mitologicznymi, jak np. bogami czy herosami,
z wyjątkiem różnych
potworów
lub zwierzęco-ludzkich
stworów
antyku (np. centaury,
syreny, fauny),
które w naszym dzisiejszym języku często odgrywają rolę przypominających
symbole obrazów. Grupy, czy
systemy symboli
takich, jak symbole
prawne, seksualne, czy maryjne, ze
względu na ogrom zawartego w nich
materiału, poza kilkoma wyjątkami nie
znalazły w Leksykonie miejsca.
Natomiast umieściliśmy pewną ilość haseł, które nie będąc
właściwymi symbolami, poszerzyć mogą nasze widzenie i rozumienie
symboli, ich relacje, funkcjonowanie, mechanizmy oddziaływań.
Psychoanalityczne interpretacje symboliczne zostały rozmyślnie
przytoczone wówczas, gdy
w wyjątkowy sposób wiązały się z myśleniem psychologicznym – z
zasadniczych względów, każda
interpretacja symboliczna ma również wykładnię
psychoanalityczną. Przykładowe
określenia omawianych symboli w językach starożytnych mają za cel
stworzenie poszerzonego kontekstu kulturowego, który dopomaga – naszym
zdaniem – w rekonstrukcji sensu (largo) symbolu.
W niniejszym
podręcznym leksykonie
Czytelnik znajdzie w formie przykładów przegląd bogactwa typów ludzkiego
myślenia symbolicznego i zarazem pobudkę do własnych dalszych
poszukiwań. Niechaj ta książka
służy nie tylko przyswojeniu wiedzy o funkcjonujących symbolach i
systemach symbolicznych, języku, a więc komunikacji (pomiędzy ludźmi,
ale i wewnątrz każdego z nas), ale pobudza wyobraźnię, moc twórczą do
nawiązania indywidualnej więzi ze światem symboli, jako sieci węzłów
rekonstruujących świat, niech
przyczynia się,
byśmy my, którzy
czasem
aż nazbyt
łatwo zbywamy symbole jako mętne wytwory myślenia przedpojęciowego – nie
tylko bardziej świadomie
przyjmowali strumień obrazów, płynących ku nam dostępnymi kanałami
przekazu, ale podjęli wysiłek odbudowy zanikającego w naszej kulturze
twórczego myślenia obrazowego. Jakkolwiek bowiem symbol
ustępuje precyzją abstrakcyjnemu
słowu,
to nie ulega wątpliwości, że poprzez okno symbolu możemy uzyskać dostęp
do bardziej złożonej i pełniejszej rzeczywistości. Może pozwoli
odpowiedzieć kiedyś na pytanie: Skąd przychodzimy, kim jesteśmy,
dokąd idziemy?
|